56 can be dated to around 1480, was remarkably popular as a model in the 16th and 17th centuries. We know this thanks to a prestigious series of works clearly inspired by it including Carracci’s painting (dated 1583–5) which underscores the crude realism of the scene, highlighting the instruments of Christ’s martyrdom, in particular the crown of thorns, by placing them all in the foreground in this masterpiece of the Bolognese school. While the third work in the dialogue, by Orazio Borgianni, develops the theme against a background more reminiscent of Caravaggio’s style. New Perspective on Mantegna once again provided us with the opportunity to renovate the Pinacoteca’s rooms, in a series of steps that will eventually lead to the renovation of the entire circuit of rooms over three years. The rooms involved on this occasion were Rooms I to VII inclusive, thus including also a new setting for Andrea Mantegna’s Lamentation over the Dead Christ, which has been replaced in the centre of its room and is instantly visible from the corridor. In this case too, new panels and more extensive captions were installed and the lighting and the colours of the walls were completely fortuna visiva tra Cinquecento e Seicento, documentata da una sequenza prestigiosa di derivazioni: tra queste il dipinto di Carracci, datato 1583-1585, si caratterizza per il crudo realismo evidenziato dagli strumenti del martirio, in particolare della corona di spine, collocati in primo piano nel capolavoro del bolognese. La terza opera in dialogo, di Orazio Borgianni, ha sviluppato invece il tema con sfondo più caravaggesco. Attorno a Mantegna ha rappresentato ancora una volta l’occasione per un riallestimento delle sale della Pinacoteca, in una progressione a tappe che coinvolgerà in tre anni l’intero circuito del museo. Le sale coinvolte in quest’occasione sono state le n. I, II, III, IV, V, VI e VII, comprendendo il riallestimento del Cristo morto di Andrea Mantegna ricollocato in una posizione centrale, visibile immediatamente dal corridoio. Anche in questo caso è stato previsto l’ausilio di nuovi testi di sala, didascalie più articolate, illuminazione e colore delle pareti completamente rinnovate.