9 exposition of his theory, On the Revolutions of the Celestial Spheres was only published just before his death in 1543, and led to what was to become known later as the Copernican Revolution. Italy’s cultural sector is currently undergoing what could also be called a Copernican Revolution. The decades-long focus of the country’s cultural administration on the conservation of Italy’s cultural heritage – tutela – has been shifted to include the far broader mission of creating value with this heritage – valorizzazione. For the first time, the country’s leading state museums were granted a limited autonomy, and given an identity independent from the centralised control of the Soprintendenze that had been the country’s means of managing its cultural resources since the Second World War. For the first time, the directors of the country’s leading museums were chosen from an international pool of experienced museum professionals, instead of solely from within the Italian Ministry of Culture, Heritage and Activities and Tourism . The project of stewardship was by definition best controlled from the centre; as conservation has the care of the object as its central concern. The project of valorisation, on the other hand, which of course includes and requires care for the object, automatically implies the question: what value and for whom? To answer these questions requires autonomy, as the needs of museum users in Naples are not those of Venice, nor those in Florence those of Milan. The sun around which the project of valorisation turns is the museum’s user, in all its diversity, and every museum must be free to choose how best to create value for its own users. Nor is the scope of valorisation simplistically to create economic value in the form of tourist visits. On the contrary, the economic value created by the newly autonomous museums is of secondary importance, and is a consequence of the museum being able to meet the needs of its users better. More visiva” tra allievo e maestro ha rappresentato il fulcro del riallestimento delle quattro sale che conducevano a quella del dialogo, con una nuova illuminazione, una nuova colorazione delle pareti, nuovi posti a sedere e nuove didascalie informative. Il matematico e astronomo rinascimentale Niccolò Copernico (1473-1543) propose un modello di moto planetario che collocava al centro dell’universo il Sole anziché la Terra. Copernico pubblicò le sue tesi già nel 1506, ma l’esposizione completa della sua teoria, il De revolutionibus orbium coelestium, apparve solo nel 1543, appena prima della sua morte, provocando quella che poi divenne nota come la “rivoluzione copernicana”. Il mondo culturale italiano sta attraversando quella che potremmo definire una “rivoluzione copernicana”. Dopo aver puntato per decenni alla conservazione del patrimonio culturale (la tutela), l’organo nazionale di gestione dei beni culturali si prefigge oggi il compito ben più ambizioso di creare valore a partire dal proprio patrimonio (la valorizzazione). Per la prima volta ai principali musei statali del Paese vengono concesse una relativa autonomia e un’identità indipendente dal controllo centralizzato delle Soprintendenze, responsabili della gestione delle risorse culturali italiane sin dalla seconda guerra mondiale. Per la prima volta, i direttori dei più importanti musei italiani sono stati selezionati da un ventaglio di professionisti internazionali nel campo della gestione museale, invece che esclusivamente dal bacino del MiBACT. La tutela, che pone al centro l’oggetto, richiede, per definizione, una burocrazia centralizzata. La valorizzazione, al contrario, pur comprendendo e anzi richiedendo la cura dell’oggetto, solleva automaticamente un interrogativo: quale valore,