73 century, is the original that Finson copied. The mooted reconstruction suggests that this Judith was in Finson’s and Vinck’s workshop until early in 1613, when it was taken to Amsterdam along with another painting that the two artists owned, but that all trace of the picture was lost when Finson died. The loan was exceptional in every sense, not only because the painting is still under the protection of the French Culture Ministry but also because it has been the subject of controversial study regarding its identification as a Caravaggio original. Thus visitors to Brera had the first public opportunity ever to inspect it “from life”, and to verify for themselves both its similarities and its differences compared to Caravaggio’s known style. They were also able to draw parallels with another Judith from the Gallerie d’Italia collection housed in Palazzo Zevallos in Naples, a copy of Caravaggio’s original attributed to Louis Finson. To tie in with the dialogue, a day-long seminar behind closed doors was convened with the world’s leading Caravaggio experts invited to debate the issue. Another extremely interesting part of the Dialogue was devoted Finson e Vinck fino all’inizio del 1613, per poi essere portata ad Amsterdam insieme a un altro dipinto di cui i due erano comproprietari. Morto Finson, della tela si persero le tracce. Un prestito eccezionale dato che l’opera, sotto la tutela del Ministero della Cultura francese, è stata oggetto di studi sulla sua identificazione come originale del pittore lombardo. In anteprima mondiale il pubblico di Brera ha avuto la possibilitàdiosservareilquadroverificandoassonanze e differenze con lo stile di Caravaggio. E anche di fare paralleli con un’altra Giuditta appartenente alle raccolte delle Gallerie d’Italia esposte a Palazzo Zevallos a Napoli, copia di un dipinto di Caravaggio attribuita a Louis Finson. Per l’occasione a fine dialogo è stata indetta una giornata di studi a porte chiuse per dibattere su questo tema dove sono stati invitati i maggiori esperti di Caravaggio nazionali e internazionali. Altro interessantissimo accostamento quello tra la Maddalena in estasi di Finson proveniente dal Musée des Beau Arts di Marsiglia e un altro quadro di identico soggetto della collezione Paolo Volponi.