71 Terzo dialogo D From 10 November 2016 to 5 February 2017 the Pinacoteca di Brera hosted New Perspectives on Caravaggio, its third exceptional dialogue – after New Perspectives on Raphael and New Perspectives on Mantegna – between one of the museum’s in- house masterpieces and other “guest” works. The star of this edition was one of the Pinacoteca’s most celebrated paintings, the Supper at Emmaus by the Lombard master Michelangelo Merisi, better known as Caravaggio. For the occasion, and to tie in with the renovation of the layout in seven of the Pinacoteca’s rooms,thepaintingwashunginanewscenographicand much less out-of-the-way position than previously, in an effort to higlight the outstanding chiaroscuro effects of this picture which the artist painted at one of the most dramatic moments in is life while he was fleeing Rome in 1606 after slaying Ranuccio Tomassoni in a brawl on 28 May of that year. The painting can be dated to some time during the four months following the event, when Caravaggio was staying on the Colonna estates, and it was probably painted at Paliano. Its brushwork displays such immediacy and such rapidity that the underlying sizing shows through in certain areas, and some of the details even have an “unfinished” or summarily sketched appearance to them. Dal 10 novembre 2016 al 5 febbraio 2017 si è svolto alla Pinacoteca di Brera Attorno a Caravaggio, terzo eccezionale dialogo – dopo Attorno a Raffaello e Attorno a Mantegna - tra un capolavoro del museo e altre opere “ospiti”. Protagonista dell’evento uno dei quadri più celebri della Pinacoteca: La Cena in Emmaus del maestro Michelangelo Merisi, in arte Caravaggio. Per l’occasione, in contemporanea con il riallestimento di sette sale della Pinacoteca, il quadro è stato collocato in una nuova posizione, più scenografica e meno defilata di quella precedente, per mettere in evidenza le straordinarie caratteristiche chiaroscurali del dipinto, creato dall’artista durante uno dei periodi più drammatici della sua esistenza, durante la sua fuga da Roma del 1606, dopo aver ucciso in uno scontro, il 28 maggio, Ranuccio Tomassoni. Databile nei quattro mesi successivi, al tempo del soggiorno del Caravaggio presso i Colonna, la tela fu realizzata probabilmente a Paliano, con un’essenzialità e una rapidità di stesure pittoriche tali da evidenziare in alcuni tratti la preparazione sottostante e da fare apparire alcuni particolari addirittura “non finiti” o appena abbozzati. CARAVAGGIO. UNA QUESTIONE DI ATTRIBUZIONE CARAVAGGIO: A QUESTION OF ATTRIBUTION