LOGO The logo devised by Franco Maria Ricci is not simply what all logos should be, namely a concise and sensitive depiction of a museum’s deeper mission, which is to of- fer the Eye a chance to exercise all of its powers in order to comprehend the arts and the world (almost an “in- stitution for the prevention and cure of blindness” as the philosopher Nelson Goodman so aptly put it). It is also a tribute to the extremely important cultural mo- ment that unfolded between the Enlightenment and the age of Neo-classicism. Both the Encyclopédie’s Eye and use of the Bodoni typeface are universally recognised manifestations and emblems of that century, a crucial period in Milan’s history. Brera’s new logo is the result of a congenial encounter, because feeding the Eye, drawing attention to Beauty through the elegance of graphic design, is the goal that Franco Maria Ricci has been doggedly and consistently pursuing throughout his long career as a publisher and a graphic artist. MARCHIO Il marchio ideato da Franco Maria Ricci non è solo, come devono essere i marchi, la rappresentazione sensibile e sintetica della missione più profonda di un museo, cioè offrire all’Occhio l’occasione di esercita- re tutti i suoi poteri per comprendere le arti e il mon- do (quasi “una profilassi contro la cecità”, per usare la felice espressione del semiologo Nelson Goodman), ma è anche un omaggio alla grande stagione culturale a metà tra Illuminismo e Neoclassicismo. Di quel secolo, importantissimo per la storia di Mi- lano, sia l’Occhio dell’Encyclopédie sia i caratteri bo- doniani sono manifestazioni ed emblemi universali. Il nuovo marchio di Brera è il frutto di un incontro congeniale: giacché nutrire l’Occhio, dare spicco e ri- salto alla Bellezza anche attraverso l’eleganza della grafica, è lo scopo che Franco Maria Ricci ha ostina- tamente e coerentemente perseguito nel corso della sua lunga attività di editore e di grafico. 31